CHI Nederland


12 december 2000

Door:
Martijn van Welie

Een pattern is een bescrijving van een probleem, een context, een oplossing en een verklaring. Binnen de architectuur zijn patterns al in 1977 door Alexander geïntroduceerd. Daarna volgde software engineering en nu is het de beurt aan interaction design. Patterns zijn mogelijk effectiever dan ontwerp guidelines in het ontwerpen van bruikbare systemen of producten. Patterns worden gedragen door een groep van ontwerpers, binnen een bedrijf of binnen een andere "community" en zijn een goed middel om ontwerp kennis vast te leggen.

In de presentaties van Joerka Deen en Martijn van Welie is uitvoering ingegaan op zowel de achtergrond van patterns en de toepassing ervan in Interaction Design. Er is uitgebreid in gegaan op de vraag hoe het pattern concept zich practisch gezien vertaalt in interaction design of user interface design. Aan de hand van voorbeelden is een invulling geven worden waarin een formaat en focus gekozen is. Daarnaast zijn de ervaringen van de sprekers in het ontwikkelen van patterns besproken, zowel in een research context als in een industie context (Océ).

Presentaties

De presentaties (in Powerpoint formaat) zijn beschikbaar voor geinteresseerden:

Resources

Contact

Voor verdere informatie kunt u contact op nemen met:
martijn.van.welie@satama.com
Satama Amsterdam