CHI Nederland



Sandra Roethof

interviews/foto_sandra-roethof_met_zn.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik ben als Senior Consultant werkzaam bij Capgemini, afwisselend in de rol van Usability Consultant dan wel Internet Projectleider.


Bij klanten van Capgemini werk ik (voornamelijk) aan internetprojecten. Daarbij adviseer ik onder meer inzake hoe met een website in specifieke klantbehoeften kan worden voorzien en hoe men via dit medium businessdoelstellingen kan realiseren. Afhankelijk van de klantvraag voer ik ook usability tests uit, breng ik met strategische sessies businessdoelstellingen in kaart of werk ik een interactie-ontwerp uit. Hierbij pas ik User Centered Design methoden en technieken toe. Het is interessant in de ‘keuken’ van diverse bedrijven te mogen kijken en klanten te helpen bij het effectief inzetten van een website of applicatie.


Als projectleider houd ik me meer met de organisatorische kant van een internetproject bezig. Zoals het bewaken van planningen, budget en procesvoortgang, en bijvoorbeeld het regelen van resources.

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Pfff, waar moet ik beginnen. Ik heb regelmatig moeite met allerlei producten. En heel klassiek denk ik vaak: “Het zal wel aan mij liggen.” Ik vind gsm-toestellen bijvoorbeeld een drama in het gebruik. Vooral met SMS-en gaat het bij mij steevast fout. Heb ik een bericht bijna af, kan ik weer opnieuw beginnen omdat ik een verkeerde toets heb aangeraakt. En dat elk toestel weer anders is in het gebruik is natuurlijk ook niet echt handig.


Of wat dacht je van die harde plastic verpakkingen die geen opening hebben en die je moet aanvallen met een schaar of mes om het product er (hopelijk ongeschonden) uit te snijden? En laat ik maar zwijgen over al die gebruiksonvriendelijke websites die je dagelijks tegenkomt. Goed nieuws voor ons toch? Werk zat.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

De interesse vanuit de zakelijke markt voor weblogs, fora en communities groeit. Klanten laten steeds vaker weten dat ze hier ‘iets’ mee willen voor commerciële doeleinden.

 

Daarnaast denk ik dat het steeds meer een uitdaging gaat worden om te ontwerpen voor de aankomende generatie waarin kinderen vanaf hun 3e gewend zijn een gsm te gebruiken en computerspelletjes te spelen. Zij zullen heel andere wensen hebben dan de huidige generatie en veel beter in staat zijn een veelvoud aan taken uit te voeren. Ik meen ergens gelezen te hebben dat een gemiddelde tiener van nu in staat is tegelijkertijd te chatten, te sms-en en muziekjes te downloaden met de tv op de achtergrond aan. Bij navraag bleek dat de onderzochte tieners zich nog precies de inhoud van hun chat en sms konden herinneren en ook nog wisten te vertellen welke muziek zij beluisterd hadden en welk programma op de tv te zien was.

 

Een interessante vraag is hoe we deze groep optimaal kunnen bedienen en tevreden houden.


Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Omdat er leuke en interessante informatie op te vinden is:
http://www.howstuffworks.com
http://www.molblog.nl
http://www.frag-mutti.de

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik ben me aan het verdiepen in alles wat met e-mail marketing te maken heeft en ben geïnteresseerd in de do’s en dont’s van html-nieuwsbrieven. Praktische tips en truuks op dit gebied zijn heel welkom.