CHI Nederland



Ruben Timmerman

interviews/emerce_banking_ruben_aap_600px.jpg

 

Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik werk zelfstandig vanuit mijn bedrijf Angry Monkey B.V. en weblog Usarchy.com. Mijn "functie" verandert naarmate ik zelf verander, maar nu staat er op mijn kaartje "Usability & Online marketing Wereldverbeteraar", dat vind ik wel grappig en enigszins provocatief. Ik geef vooral trainingen, workshops en presentaties op het gebied van usability en zoekmachine marketing. Ik merkte dat ik minder gelukkig werd van uitgebreide usability reviews en onderzoeken, dus dat doe ik nu alleen nog in samenwerking met bureaus.

 

Maar momenteel gaat bijna al mijn tijd zitten in mijn nieuwe onderneming Eduhub. Dat is een vergelijkingssite à la Funda en Kieskeurig, maar dan voor trainingen, opleidingen en cursussen. Ik werk daarbij samen met 2 programmeurs die fulltime in dienst zijn, en daarnaast een aantal freelancers voor interactie ontwerp, design, front-end development, copywriting en het nodige juridische gebeuren. Dit is enorm spannend want al mijn bloed, zweet, tranen en geld gaan er inzitten... Ik moet natuurlijk bewijzen dat ik wat ik roep ook in de praktijk kan brengen, dus ik ben extreem kritisch over alles wat we doen. En voor de geïnteresseerden, op Eduhub kun je ook een online marketing cursus vinden ;) 

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Mijn telefoon, een HTC TyTN II, zit helemaal propvol met features. Meer nog dan de duurste Nokia. Maar doordat er Windows Mobile 6 op draait, heeft elke handeling een responstijd van meer dan een seconde. Het apparaat is daardoor een continue bron van ergernis, en eigenlijk niet usable te noemen.

Verder krijg ik jeuk van webshops die weigeren open source software te gebruiken, en denken dat ze zelf wel een shop in elkaar kunnen zetten. Maar eigenlijk ook van alle websites die zich niet aan patronen houden die beproefd zijn. 99 van de 100 keer dat een website iets "nieuws" doet is daar helemaal geen goede reden voor. 98 van de 100 keer betekent afwijking van de (saaie) conventies een dramatische verslechtering van de gebruikservaring en daarmee de omzet die verdiend wordt.

Oh ja, ik heb geen TV en Uitzendinggemist is een gedrocht. Als ik eens iets wil zien kan ik het nooit vinden, die site is verbazingwekkend slecht, als je beseft hoe stupid en simpel de dienst is die ze aanbieden... Om het over het gebruik van Windows Media (wie heeft er nog geen Mac?!) nog maar niet te hebben... sorry, dat moest er even uit.

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Aan de kant van mijn opdrachtgevers: gelukkig een steeds groter besef dat je meer geld verdient met usability verbetering dan met het aantrekken van meer bezoekers. Het gaat nog niet hard genoeg, maar ik denk dat veel organisaties de komende jaren gaan beseffen dat het ontwikkelen van een website een continu traject is waar je stevig in moet investeren als je het goed wilt doen. Waarbij je de gebruiker je organisatie in moet trekken en je niet afhankelijk kunt zijn van externe partijen voor het aanpassen van je website. Een externe partij heeft meestal geen belang bij kleine projecten en veel iteraties, en dat is nu net waar een website beter van wordt. Bureaus die dit wel begrijpen lopen nog vaak tegen een muur op bij stugge opdrachtgevers. Ik bid voor ze...

Bij de klanten van mijn opdrachtgevers (dus de eindgebruikers van websites) zie ik eerlijk gezegd weinig "ontwikkeling". Mensen veranderen niet zo snel, en de echt succesvolle websites doen vooral simpele dingen erg goed. De meeste zogenaamde online trends (user generated content, social networks, online video) zijn niet relevant voor de meeste websites, omdat die de basics nog niet onder de knie hebben. 

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

2 van mijn favoriete weblogs: Grokdotcom.com van de gebroeders Eisenberg, die je geestelijk vaders van Persuasion Architecture kunt noemen. En Optimize and Prophesize van Jonathan Mendez, over  met name multivariate testing. Verder het weblog SEObook.com, omdat het naar zoekmachine marketing kijkt vanuit een "hoog" perspectief dat veel mensen missen.

Qua boeken alles van Seth Godin, om de hardcore HCI mensen wat meer hippe marketingwijsheden bij te brengen die goed aansluiten bij online geld verdienen. Als ze de Godin-lingo wat meer beheersen, denk ik dat ze usability beter aan de stugge opdrachtgevers beter kunnen verkopen. En het boek "On writing well" van William Zinsser, dé klassieker over het schrijven van non-fictie, echt een eye-opener.

 

Verder kan je op mijn blog lezen wat ik allemaal lees.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Continue nieuwe input van gebruikers, dat is wat ik (en iedereen) nodig heb. Ik hoor graag ervaringen van gebruikersonderzoek en lees en bekijk zoveel mogelijk cases om een goed gevoel te houden over wat wel en niet werkt. Of die input komt van een usability engineer, een interactie ontwerper of een IAer maakt me niet uit.