CHI Nederland



Jutta Schneider

interviews/jutta_new.jpg


Hoe heet je functie en wat doe je?

Ik werk nu sinds anderhalf jaar voor Capgemini als Usability consultant/Interaction Designer. Dat betekent heel veel verschillenden klanten, probleemstellingen en taken. Dit maakt mijn werk ook zo interessant. Iedereen kijkt toch anders tegen een probleem aan zo wordt het nooit vervelend. In principe doe ik alles wat bij een HCI-traject hoort, van de requirements analyse tot de specificaties voor de bouwers. Maar dat is niet alles er wordt bijvoorbeeld ook naar trendanalysen of doelgroepen marketing gevraagd.

Hiernaast ben ik ook nog bezig met de User Research BOF, ben ik bestuurslid van USINET (alumnistichting van het USI-programma) en was ik dit jaar deel van het organisatie team voor de CHi Nederland conferentie.

 

 

Wat vind je hét voorbeeld van een unusable product?

Mijn digitale reveiver!!!! Het probleem is gewoon zoals bij helaas erg veel andere producten ook dat het gebruik te gecompliceerd is om de stappen om een volgende keer te onthouden. Als ik iets aan mijn programma instellingen wil veranderen is het weer zoek, welk knopje doet wat. Je hebt er wel een handleiding op het beeldscherm maar dat is heel ‘tiny’ en aan één stuk aan elkaar geplakt.

En ja ik weet het is niet mijn fout maar toch krijg ik iedere keer weer het gevoel dat ik gewoon niet met zulke spullen om kan gaan.

Als iets helemaal niet intuïtief is, een lang (onduidelijke) instructie nodig heeft en er helemaal geen leercurve in zit, is het unusable.

 

 

Welke ontwikkelingen zie je in de markt die invloed hebben op je werk?

Voor mij een geen verassende maar opvallende ontwikkeling is dat meer en meer rekening gehouden moet worden met de hele user experience (bijv. bij de aankoop van een product) en niet de usability van een website geïsoleerd bekeken mag worden. Dit maakt ons werkgebied breder en voor mij ook nog interessanter. Geïnformeerd zijn over onder andere multichanneling is van belang, dus meer marketing georiënteerde kennis.

 

Welke site, boek of event zou je andere leden willen aanbevelen?

Ik lees momenteel van Steve Krug ‘don’t make me think’. Leuk geschreven boekje over usability design. Lekker lichte leesstof waar je nog iets bij kunt leren.

 

Waar zou een andere mmi-expert je bij kunnen helpen?

Ik werk met ander mmi-experts samen die aan de ene kant heel veel met mij gemeen hebben maar aan de andere kant toch ook weer erg in studie, werkervaring, herkomst, etc. verschillend zijn. Dat maakt werken spannend en interessant. Je leert problemen uit een ander hoek te bekijken en krijgt altijd nieuw input. Daardoor word je meer alert voor tot nu toe voor je oog verborgen fouten en problemen. Jullie kunnen mij helpen om mij te inspireren op het gebied van nieuwe user research methoden natuurlijk (zie de User Research BOF)!